Spam bestrijden

We nemen de strijd tegen spam heel serieus. Daarom vragen we u ook akkoord te gaan met deze anti-spammaatregelen.

Strenger dan de wetgever

Vele landen ontwikkelden de voorbije jaren een eigen anti-spamwet. Die moet vermijden dat uw mailbox wordt overspoeld met berichten die u niet wilt. Een goede eerste stap, maar vaak onvoldoende.

Daarom hanteren we onze eigen onverbiddelijke stelregel: elke e-mail naar iemand die u niet uitdrukkelijk de toelating gaf met hem over dat onderwerp contact op te nemen, is spam.

Uitdrukkelijke toelating

We interpreteren uitdrukkelijke toelating streng. Dat betekent dat u met gorillamail alleen e-mails mag sturen naar personen die:

  • een abonneevak op uw website invulden;
  • een aankruisvakje op een online-invulformulier aanvinkten (opgelet: het vakje mag niet standaard aangevinkt staan);
  • een papieren formulier invulden (opgelet: de bestemmeling moet zijn gegevens zelf invullen en een vakje aankruisen waarin hij toelating geeft met hem contact op te nemen);
  • de laatste twee jaar een aankoop bij u deden;
  • hun naamkaartje persoonlijk aan u gaven en aan wie u vertelde dat u per e-mail met hen contact zou opnemen.

Samengevat: maakte uw contactpersoon niet duidelijk dat hij van u een e-mail over dat onderwerp wilt, haal hem dan van uw lijst.

Verboden e-mails

Kreeg u op een andere manier dan vermeld in de lijst hierboven een e-mailadres in handen? Dan beschouwen we alle berichten naar dat adres als spam.

Een handvol voorbeelden van verboden e-mails:

  • e-mails naar personen die geen uitdrukkelijke toelating gaven;
  • e-mails naar bestemmelingen op een lijst die u kreeg of kocht, ongeacht de betrouwbaarheid van de aanbieder van die lijst;
  • e-mails naar klanten met wie u twee jaar lang geen contact opnam of personen die meer dan twee jaar geleden hun toelating gaven;
  • e-mails naar adressen die u knipte en plakte van het internet.

Uw e-mails hebben een commercieel doel. Gaf uw contactpersoon geen toelating hem daarover te mailen? Dan is uw e-mail naar hem spam.

Verplichte inhoud

In elke gorillamail e-mail moet u twee dingen vermelden:

  • een uitschrijflink die uw abonnees toelaat hun abonnement met één klik op te zeggen;
  • uw eigen naam en postadres.

Onze manier om uitgaande spam te blokkeren

Gebruikt u toch adressen van bestemmelingen die geen uitdrukkelijke toelating gaven? Dan zorgt ons controlesysteem ervoor dat die e-mails worden tegengehouden.

  • Van zodra iemand uw e-mail als spam markeert, weten we dat. Gebeurt dat met meer dan 0,25 procent van uw e-mails? Dan zeggen we uw abonnement meteen op.
  • We controleren elke dag de belangrijkste zwarte lijsten. Veroorzaakt uw campagne problemen? Dan halen we die e-mails er zo uit. En zeggen we uw abonnement meteen op.

Eigenlijk draait het allemaal om gezond verstand. Plant u een e-mailcampagne? Neem dan even uw marketinghoed af en verplaats u in de huid van uw bestemmeling. Is die eigenlijk niet geïnteresseerd? Weet hij niet meteen wie u bent? Dan verzendt u hem geen e-mail. Zo eenvoudig is het.

Akkoord? Registreer je gratis